Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολείου

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Εισαγωγή
Σκοπός της σύνταξης του Πλαισίου Οργάνωσης Σχολικής Ζωής (ΠΟΣΖ) του Σχολείου είναι να
αποτελέσει σημείο αναφοράς για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς/κηδεμόνες, ιδιαίτερα σε
ζητήματα που αφορούν στις μεταξύ τους σχέσεις, στη γενική συμπεριφορά και στην επίλυση–
διαχείριση των πιθανών συγκρούσεων.
Υφίσταται συμπληρωματικά με την ισχύουσα νομοθεσία και περιέχει λειτουργίες σύμφωνες
με τις αξίες του σχολείου και τις απόψεις των μελών του. Το περιεχόμενό του διαρθρώνεται σε
δημοκρατική βάση, την οποία θεωρούμε κυρίαρχη αξία στο σχολείο μας. Θα μπορούσαμε να
πούμε πως αποτελεί ένα είδος συμβολαίου μεταξύ του συνόλου των ατόμων που δραστηριοποιούνται καθημερινά στο σχολείο.
Μέσω των συμφωνημένων όρων και κανόνων του Πλαισίου Οργάνωσης Σχολική Ζωής του
Σχολείου μας, επιδιώκεται η πνευματική, ηθική, κοινωνική καλλιέργεια των μαθητών μας, καθώς
και η ψυχοσωματική υγεία κάθε μαθητή ξεχωριστά. Το Σχολείο μας πιστεύει στον διαρκή διάλογο, στην αμοιβαία κατανόηση και τη δημιουργική συνεργασία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Λειτουργία του Σχολείου
1. Διδακτικό ωράριο: Το σχολείο λειτουργεί τις εργάσιμες ημέρες από τις 6.30μμ έως 11μμ.
2. Η είσοδος στο σχολείο επιτρέπεται μόνο στα μέλη της σχολικής κοινότητας: Διευθυντή, Εκπαιδευτικούς, Μαθητές, Γονείς/Κηδεμόνες. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση πρέπει πρωτίστως
να έχει ενημερωθεί ο Διευθυντής του σχολείου. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται η είσοδος
και παραμονή στο σχολείο εξωσχολικών ατόμων.
3. Προσέλευση
Οι μαθητές προσέρχονται στο σχολείο μέχρι την ώρα έναρξης των μαθημάτων, σύμφωνα με
το ωρολόγιο πρόγραμμα το οποίο ανακοινώνεται στην ιστοσελίδα του σχολείου. Αμέσως μετά
την έναρξη της πρώτης διδακτικής ώρας, η κεντρική είσοδος του σχολείου κλείνει. Όσοι προσέρχονται με καθυστέρηση, δε γίνονται δεκτοί στην τάξη και παρουσιάζονται στο γραφείο της Διεύθυνσης. Η Διεύθυνση κάνει σύσταση προς το μαθητή και αν διαπιστώσει πως πρόκειται για επαναλαμβανόμενο γεγονός, προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για τη διερεύνηση και επίλυση
του θέματος.
4. Παραμονή στο σχολείο
Οι μαθητές και οι καθηγητές εισέρχονται στην τάξη μόλις χτυπήσει το κουδούνι, χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση. Εφόσον εισέλθει ο καθηγητής στην αίθουσα, γίνεται η καταμέτρηση
των παρόντων και η καταχώρηση απουσιών στο απουσιολόγιο. Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων κανένας μαθητής, από τους προσελθόντες στο σχολείο, δεν επιτρέπεται να απουσιάζει αδικαιολόγητα από την αίθουσα. Αν για οποιοδήποτε λόγο, κάποιοι μαθητές δε βρίσκονται στην αίθουσά τους κατά τη διάρκεια κάποιας διδακτικής ώρας, δεν πρέπει να περιφέρονται στους διαδρόμους των αιθουσών.
Κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου η κεντρική είσοδος παραμένει κλειστή και ελέγχεται
από το σχολικό φύλακα με στόχο τη διαφύλαξη της ασφάλειας των μαθητών/τριών και την αποτροπή εισόδου ατόμων, που δεν έχουν σχέση με τη μαθητική κοινότητα.

5. Αποχώρηση από το σχολείο
Η αποχώρηση μαθητών/τριών από το σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων γίνεται μόνο
για εξαιρετικά σοβαρούς λόγους και μόνο με άδεια από το Διευθυντή.
6. Διαδικασίες ενημέρωσης μαθητών, γονέων και κηδεμόνων
Η ενημέρωση γίνεται με τους ακόλουθους τρόπους:
α. μέσω της Ιστοσελίδας του σχολείου,
β. τηλεφωνικά σε έκτακτες περιπτώσεις,
γ. μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail).
7. Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων
Δεν υφίσταται στο σχολείο μας λόγω φοίτησης ελάχιστων ανήλικων μαθητών.
Σχολική και Κοινωνική Ζωή – Φοίτηση
Οι μαθητές δεν πρέπει να απουσιάζουν από το σχολείο χωρίς σοβαρό λόγο. Η ελλιπής φοίτηση δημιουργεί προβλήματα στη μαθησιακή διαδικασία και μπορεί να οδηγήσει σε επανάληψη
της τάξης. Για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/τριών ευθύνονται, οι
ίδιοι οι ενήλικες μαθητές/τριες και σύμφωνα με τη νομοθεσία (ΦΕΚ 2005/τ. Β/31-5-2019, άρθρο
29, παρ.1), εξ ολοκλήρου οι κηδεμόνες των ανήλικων μαθητών/τριών. Ο κηδεμόνας κάθε μαθητή/τριας που απουσιάζει οφείλει άμεσα να γνωστοποιεί στο σχολείο τους λόγους της απουσίας
(τηλεφωνικά ή με ηλεκτρονικό μήνυμα). Η γνωστοποίηση του λόγου των απουσιών συνοδεύεται
από τα απαραίτητα δικαιολογητικά μόνο στην περίπτωση που προβλέπεται ο μη υπολογισμός
τους κατά την έκδοση των αποτελεσμάτων φοίτησης των μαθητών.
Το σχολείο μέσω του υπεύθυνου τμήματος ενημερώνει με ηλεκτρονικό μήνυμα τον γονέακηδεμόνα για τις τυχόν απουσίες που έκανε ο ανήλικος μαθητής καθώς και τον ενήλικο μαθητή.
Σχολικοί χώροι
Η ανάπτυξη αίσθησης ευθύνης για τους χώρους του σχολείου είναι χαρακτηριστικό στοιχείο,
συνυφασμένο με την ιδιότητα του μαθητή και του εκπαιδευτικού. Η προστασία, επομένως, των
χώρων και του εξοπλισμού του σχολείου είναι υποχρέωση των ατόμων που σχετίζονται με αυτό.
Οποιαδήποτε καταστροφή ή βανδαλισμός συνεπάγεται τις ανάλογες κυρώσεις.
Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων όλοι οι μαθητές εξέρχονται στο χώρο του προαυλίου. Ο
εκπαιδευτικός εξέρχεται τελευταίος, αφού κλειδώσει την αίθουσα. Για οποιοδήποτε πρόβλημα
οι μαθητές απευθύνονται στους εφημερεύοντες καθηγητές, που εποπτεύουν τους χώρους του
σχολείου. Οι μαθητές υπακούουν στις υποδείξεις των εφημερευόντων εκπαιδευτικών, οι οποίοι
είναι υπεύθυνοι για τη διασφάλιση της ακεραιότητας και της ασφάλειας των μαθητών κατά τη
διάρκεια των διαλειμμάτων.

Συμπεριφορά – Δικαιώματα & Υποχρεώσεις
Ο Διευθυντής
Ο Διευθυντής μεριμνά για τη σωστή εφαρμογή της εκπαιδευτικής νομοθεσίας από
όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Θέτει επιτεύξιμους και υλοποιήσιμους στόχους και φροντίζει να
εξασφαλίζει τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την επίτευξή τους. Είναι υπεύθυνος για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και μεριμνά για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα
μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Μαζί με το Σύλλογο Διδασκόντων φροντίζει για την ασφάλεια
των μαθητών και για την τήρηση των κανόνων υγιεινής και για την καθαριότητα τόσο του εσωτερικού χώρου όσο και του αύλειου χώρου. Ενημερώνεται για οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει
ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές και φροντίζει με δημοκρατικό τρόπο να επιλύει τις πιθανές διαφορές.
Οι εκπαιδευτικοί
 Διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών εντός του σχολείου, καθώς και κατά
τη διάρκεια σχολικών εκδηλώσεων και εκδρομών.
 Προβαίνουν σε όλες τις απαραίτητες εργασίες με σκοπό τη διδασκαλία και τη διαπαιδαγώγηση
των μαθητών.
 Τηρούν την εκπαιδευτική νομοθεσία, σέβονται την ιεραρχία, συνεργάζονται μεταξύ τους, με το
Διευθυντή του σχολείου, τους Συμβούλους Εκπαίδευσης (ΣΕ), τους μαθητές και τους γονείς/κηδεμόνες.
 Είναι συνεπείς στην προσέλευσή τους στο σχολείο και στην ώρα έναρξης και λήξης των μαθημάτων.
 Με το χτύπημα του κουδουνιού πηγαίνουν στις αίθουσες διδασκαλίας και είναι υπεύθυνοι για
το τμήμα στο οποίο διδάσκουν.
 Ενημερώνουν τους γονείς και τους κηδεμόνες των ανήλικων μαθητών/τριων για την επίδοση
των μαθητών, τις απουσίες τους, τη διαγωγή τους και για τυχόν προβλήματα που θα προκύψουν κατά τη διάρκεια της διδακτικής ώρας.
 Οφείλουν να έχουν απενεργοποιημένα τα κινητά τους τηλέφωνα κατά τη διάρκεια των διδακτικών ωρών.
 Απαγορεύεται να καπνίζουν σε οποιοδήποτε χώρο του σχολείου.
 Είναι υπεύθυνοι για την τήρηση της τάξης κατά τη διάρκεια των μαθημάτων
 Σέβονται τον κάθε μαθητή και καλλιεργούν στους μαθητές αισθήματα αυτοπειθαρχίας, σεβασμού, δικαιοσύνης. Προσπαθούν να δημιουργήσουν ήρεμο, δημοκρατικό και συνεργατικό
κλίμα για την ομαλότερη διεξαγωγή του μαθήματος.
 Συνεργάζονται με τον Διευθυντή, τους μαθητές, τους γονείς και τους αρμόδιους Συμβούλους
Εκπαίδευσης για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών.
Οι μαθητές
 Κατά τη διάρκεια της παραμονής των μαθητών στο σχολείο η συμπεριφορά τους πρέπει να
είναι κόσμια και προς τους συμμαθητές τους και προς τους καθηγητές τους.
 Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, εποικοδομητικού σχολικού
κλίματος.
 Προσέχουν και διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου και δεν προκαλούν
φθορές.
 Είναι υποχρεωτικό να έχουν μαζί τους όλα τα βιβλία, τα οποία κρίνονται απαραίτητα από τον
διδάσκοντα/σκουσα καθηγητή/τρια για το μάθημα.
 Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης. Δεν επιτρέπεται ηκατανάλωση τροφών, και ροφημάτων.
 Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/ριών για μάθηση.
 Το κάπνισμα σύμφωνα με σχετική υπουργική απόφαση απαγορεύεται ρητά σε όλους τους
χώρους του σχολείου. Η παραβίαση του κανονισμού αυτού επιφέρει ανάλογες κυρώσεις.
 Η κατοχή και η χρήση κινητών τηλεφώνων εντός του σχολικού χώρου απαγορεύεται
ρητά σύμφωνα με σχετική υπουργική απόφαση. Οποιαδήποτε επικοινωνία χρειαστεί να υπάρξει μεταξύ μαθητή και γονέα/κηδεμόνα θα πραγματοποιηθεί μέσω του σχολείου.
 Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών για βιντεοσκόπηση, λήψη φωτογραφιών και καταγραφή συνομιλιών. Κάθε παρέκκλιση από τα παραπάνω αποτελεί σοβαρό
παράπτωμα και θα επιβάλλονται οι ανάλογες κυρώσεις.
 Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο μέσα σε ήρεμο και δημοκρατικό κλίμα. Αν αυτό δεν αποδώσει, απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος ή στο Σύμβουλο Καθηγητή ή στους Συμβούλους Σχολικής Ζωής ή στο Διευθυντή.
 Απαγορεύεται κάθε είδους βία ή παρενόχληση (λεκτική, σωματική ή ψυχολογική) άμεση ή
διαδικτυακή (ψηφιακή) προς τους άλλους μαθητές. Όσοι μαθητές γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές μιας τέτοιας συμπεριφοράς πρέπει άμεσα να απευθυνθούν σε κάποιον από τους παραπάνω υπεύθυνους, ώστε να διευθετηθεί άμεσα το πρόβλημα.
 Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις, περιπάτους, εκδρομές εκτός Σχολείου, ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με
ευγένεια και ευπρέπεια.
Παιδαγωγικά μέτρα και ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα
Ο Σύλλογος Διδασκόντων έχει την παιδαγωγική ευθύνη να εφαρμόζει πρακτικές και να προβαίνει σε ενέργειες για τη δημιουργία του κατάλληλου κλίματος ώστε να υλοποιούνται επιτυχώς
οι στόχοι της εκπαίδευσης, όπως αυτοί έχουν οριστεί από την Πολιτεία. Ταυτόχρονα είναι υπεύθυνος για τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών έτσι ώστε να σέβονται τους κανόνες του σχολείου
και να αναγνωρίζουν την ανάγκη τήρησής τους. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιεί όλους τους διαθέσιμους τρόπους για την αντιμετώπιση κάθε αποκλίνουσας συμπεριφοράς.
Τα θέματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς των μαθητών στο Σχολείο αποτελούν αντικείμενο
συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό της τάξης, τον Σύμβουλο Καθηγητή,
τους Συμβούλους Σχολικής ζωής, το Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων
και τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος.
Στις περιπτώσεις όμως των μαθητών που δεν βελτιώνουν τη συμπεριφορά τους ο Σύλλογος
Διδασκόντων προβαίνει στη λήψη μέτρων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Σχολικές δραστηριότητες
Το σύγχρονο σχολείο προσφέρει στους μαθητές -εκτός από γνώσεις σε συγκεκριμένα μαθησιακά-επαγγελματικά αντικείμενα- μία πολύπλευρη και ολοκληρωμένη παιδεία. Το σχολείο μας
αναγνωρίζει και δίνει μεγάλη βαρύτητα στη συγκεκριμένη πτυχή του εκπαιδευτικού συστήματος.
Για το λόγο αυτό, θεωρείται σημαντική η υλοποίηση δραστηριοτήτων και δράσεων εντός και εκτός σχολείου με γνώμονα αυτή την κατεύθυνση.
Οι εθνικές και οι θρησκευτικές γιορτές, οι αθλητικές, οι μορφωτικές, οι πολιτιστικές και οι
άλλες σχολικές δραστηριότητες των μαθητικών κοινοτήτων, είναι σκόπιμο να πραγματοποιούνται με τη συμβολή των ίδιων των μαθητών και η συμμετοχή τους κρίνεται πολύτιμη, αν όχι
αναγκαία.
Ο ρόλος των Μαθητικών Κοινοτήτων
Ο ρόλος των Μαθητικών Κοινοτήτων, δηλαδή των Πενταμελών Μαθητικών Συμβουλίων κάθε
τμήματος και του Δεκαπενταμελούς Μαθητικού Συμβουλίου, έγκειται στην προσπάθεια για την
επίτευξη της ουσιαστικής επικοινωνίας και τη διατήρηση της ομαλότητας των σχέσεων μεταξύ
των μαθητών. Για τον λόγο αυτό, τα συμβούλια των Μαθητικών Κοινοτήτων έχουν τη δυνατότητα να:
 Συνεργάζονται μεταξύ τους, με σκοπό την ανάδειξη των προβλημάτων και την επίλυσή τους.
Η συνεργασία των Πενταμελών Μαθητικών Συμβουλίων με το Δεκαπενταμελές Μαθητικό
Συμβούλιο αποσκοπεί στην αλληλοκατανόηση και στην ανάπτυξη δίαυλου επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών.
 Λαμβάνουν σαφή θέση σε περιστατικά συγκρούσεων και δρουν ανάλογα για την επίλυση και
την πρόληψη τους.
Διασφάλιση της εφαρμογής του Πλαισίου Οργάνωσης Σχολικής Ζωής του Σχολείου.
Η σύμπραξη όλων των εμπλεκόμενων φορέων και η κατανόηση της σημαντικότητας της τήρησης του ΠΟΣΖ του Σχολείου είναι απαραίτητη προϋπόθεση, προκειμένου να πετύχει το σχολείο
τους πολύπλευρους στόχους και τα οράματά του.
Σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, οι γονείς/κηδεμόνες, η Διοίκηση του Σχολείου, οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ,
ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λπ. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από το παρόν ΠΟΣΖ, αντιμετωπίζονται κατά
περίπτωση από το Διευθυντή και το Σύλλογο Διδασκόντων του Σχολείου , σύμφωνα με τις αρχές
της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα
αρμόδια μέλη της σχολικής κοινότητας.
Το ΠΟΣΖ κοινοποιείται σε όλους τους μαθητές και μαθήτριες προς ενημέρωσή τους.
Άγιος Δημήτριος, 8 Νοεμβρίου 2023
Ο Διευθυντής
Μπιζμπιάνος Μιλτιάδης